Klimatkunskap och klimatångest – hur ser sambandet ut?

Bakgrund Jag tycker mig kunna se människor i min omgivning som har stor klimatångest och liten kunskap om klimatförändringarna och att klimatångesten ger en ovilja att lära sig mer om klimatfrågan. Jag undrar om det verkligen är en kausal relation mellan dessa, alltså att ångest ger ovilja att lära sig. Det skulle kunna vara så […]

Read More »

Söndag i september och disciplin

Det lukar broccoli i hela hemmet. Broccoli som jag aldrig åt. Jag kom hem, tänkte att jag skulle vara duktig och göra en hel lagad måltid till lunch. Innan broccolin var klar insåg jag att jag inte alls var sugen på broccoli och sjukt hungrig. Får snilleblixten att äta broccolin till middag istället och tar […]

Read More »

Virginia Woolfs och ett nederlag

Jag hade tänkt skriva att jag ger upp nu. Jag har tagit mig igenom fem av sex kapitel av Virginia Woolfs bok Orlando. Läsandet eller bärandet av boken till olika platser där jag mestadels inte läst har pågått i ett halvår ungefär. I början kämpade jag lite och tänkte att jag skulle förstå mer ju […]

Read More »

Digitalisering av nationella prov och elevens bästa

De nationella proven ska digitaliseras. Tre motiv till detta enligt Skolvärlden är att ”motverka fusk, underlätta rättning och höja rättssäkerheten”. Med tanke på att andra länder, som Norge exempelvis, kommit längre med sin digitalisering gissar jag att det allmänt också kan anses tidsenligt och modernt med digitala nationella prov. För att ge lite perspektiv, elevperspektiv, […]

Read More »

IT-säkerhet på vardagsspråk

Den här texten riktar sig till journalister, politiker och andra intresserade som vill få en första ingång till resonemang om IT-säkerhet. Texten är på inget sätt en fullständig utredning av olika säkerhetshot som kan finnas i en organisation och hur dessa kan mitigeras utan en förenklad introduktion till ämnet. Jag kommer inledningsvis att använda ett […]

Read More »

Digitalisering i samhällskunskap

Idag på FLS styrelsemöte diskuterade vi de nya skrivningarna kring digitalisering i styrdokumenten. I samhällskunskapsämnet för gymnasiet har exempelvis följande skrivningar tillkommit i syftestexten: ”Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur samhället påverkas av digitalisering.” ”I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med olika metoder för att samla in och bearbeta […]

Read More »

Introduktion till politisk etnografi

Jag har läst Introduktion till politisk etnografi, en antologi med Maria-Therese Gustafsson och Livia Johannesson som redaktörer. Jag tror att den här boken skulle kunna vara intressant som fortbildning för en samhällskunskapslärare av två skilda skäl. Om man vill få nya infallsvinklar till elevernas gymnasiearbeten (inom samhällskunskap) kan boken gissningsvis ge några uppslag och inspiration. […]

Read More »

Mossa ska vara mörkgrön

Jag lämnade mina tankar i skogen och dom kommer inte därifrån. Det var ljust när jag gick genom skogen. Ljust och tyst. Mossan över stenarna var ärtgrön. Jag stannade och såg upp. Granarna har tappat sina barr. Kvar står kala stammar och grenar och spretar. Flera bredvid varandra. Granen som jag brukar krångla mig ner […]

Read More »

Referat av artikel i Vanity Fair om amerikanska energimyndigheten

Den 26 juli 2017 publicerade Vanity Fair en artikel av Michael Lewis med titeln Why the scariest nuclear threat may be coming from inside the white house. Den här artikeln innehåller information om ett antal olika saker: Hur överlämningen och styrningen av myndigheten The Department of Energy fungerar vid amerikanska val. Hur samma överlämning fungerat […]

Read More »