Monthly Archives: May 2013

Digitalisera nationella prov nu!

Alla prov borde vara lärande prov Det finns en hel del kritik mot det summativa i de nationella proven, det finns kritik mot prov som fenomen och det finns kritik mot betyg över huvud taget. Att göra en summativ bedömning … Continue reading

Posted in Prov och bedömning | Tagged , , , | Comments Off on Digitalisera nationella prov nu!

Lyckade och misslyckade övningar i engelska för grunskolan

Under våren har jag jobbat utanför skoltid med två tjejer som behövt bli bättre på engelska. De går i fyran och sexan. Jag har gjort en sammanställning på de olika övningar vi genomfört och hur de fungerat. Jag har också … Continue reading

Posted in Ämnesdidaktik, Engelska | Tagged , , , | Comments Off on Lyckade och misslyckade övningar i engelska för grunskolan

En jämförelse av papperprov och digitalaprov inom Samhällskunskap

60 elever hade genomfört ett samhällskunskapsprov i kursen Samhällskunskap 1B på gymnasiet med fyra frågor på papper. 9 elever som behövde göra omprov på en eller två frågor fick möjlighet att göra detta digitalt istället. Under provet fick de tillgång … Continue reading

Posted in Prov och bedömning | Tagged , | Comments Off on En jämförelse av papperprov och digitalaprov inom Samhällskunskap