The diamond age och framtidens skola

‘The Diamond age’ är en bok skriven av Neal Stephenson. Neal är en stor författare av sci-fi, historical fiction, cyberpunk, och postcyberpunk. En del menar på att hans bok ‘Snow Crash’ är en av det bästa böckerna som skrivits inom science fiction genren. För ett tag sedan fick jag tips om att ‘The diamond age’ […]

Read More »

Värdegrunds- och demokratiarbete

Värdegrundsarbetet i skolan för demokrati och mänskliga rättigheter är centralt, och även svårt. Inom ramen för samhällskunskapsämnet finns det utifrån ämnesplanernas centrala innehåll möjlighet att beröra frågeställningar kring t.ex. diskriminering och rasism närmare. Nedan har jag samlat de resurser jag kommit över under det gångna året utifrån tre perspektiv, varför, hur och vad kan man […]

Read More »

Mitt remissvar till digitaliseringskommissionen

Digitaliseringskommissionen har släppt en delrapport som nu är ute på remiss. Rapporten behandlar it i skolan särskilt utförligt. Bra jobbat med rapporten Digitaliseringskommissionen, en god sammanställning av uppfattat nuläge när det gäller digitaliseringen i Sverige och västvärlden. Jag tycker era förslag gällande It i skolan kunde varit lite mer långtgående, framförallt när det gäller samhällskunskap. […]

Read More »

Min första ADHD elev och mina utmaningar

Jag har mött min första ADHD elev. Han är briljant, men jag är ingen briljant lärare än. Jag har privatundervisning för en grupp på fyra där eleven med ADHD är med. Vi har prövat oss fram när det gäller undervisning och undervisningsmetoder för att hitta former som alla gillar och känner att de utvecklas av. […]

Read More »

Mitt första möte med en ADHD elev

Vad smart han är. Vad snabblärd han är. Jag prövar att höja tempot i undervisningen och ser om han behåller intresset längre. Han briljerar. Ingen annan i gruppen hänger med. Ber om ursäkt till gruppen för det höga tempot och säger att vi ska gå tillbaka till ett tempo som alla klarar av. Får veta […]

Read More »

Förarlösa bilar och hållbar utveckling

Klimatförändringarna utmanar vår vilja och villkoren för vårt resande. Förarlösa fordon behöver i sig inte innebära någon skillnad eller potentiell förändring för vårt resande eller hållbar utveckling. Däremot kommer uppkopplade förarlösa fordon med potentiellt kraftfulla verktyg för ett mer hållbart resande. Det jag föreställer mig här är ett förarlöst fordon med en uppkoppling till ett […]

Read More »

Förarlösa fordon och frågeställningar

Birgit Hütten skriver i en artikelserie hos Netopia om effekten och betydelsen av användning av robotar i vårt samhälle.  Särskilt fångades jag av en del i hennes artikel som berör arbetsmarknad och transport.  Ansträngningarna att utveckla förarlösa fordon, självstyrande bilar har pågått ett tag nu, Volvo och Google är t.ex. två aktörer som satsar på […]

Read More »

Reflektioner ifrån andra året på lärarutbildningen

Under förra hösten läste jag framförallt nationalekonomi.  Vid kursens start fick jag veta att, klarade vi inte kursens samtliga tre deltentamen vid första försöket så var vi tvungna att sluta, alternativt pausa våra studier på ämneslärarprogrammet tills samtliga delmoment var avklarade. Hela utbildningen är numera uppdelad i före och efter nationalekonomin för mig och mina […]

Read More »