Monthly Archives: June 2014

Formativ bedömning i en klass på 32 elever, hur gör man?

Ja, den frågan ställde jag idag på Twitter och fick en mängd goa svar. Till att börja med tror jag att en bra utgångspunkt är att acceptera att mängden elever eller studenter kommer att påverka omfattningen och villkoren för vilken … Continue reading

Posted in Prov och bedömning | Tagged | 2 Comments

The diamond age och framtidens skola

‘The Diamond age’ är en bok skriven av Neal Stephenson. Neal är en stor författare av sci-fi, historical fiction, cyberpunk, och postcyberpunk. En del menar på att hans bok ‘Snow Crash’ är en av det bästa böckerna som skrivits inom … Continue reading

Posted in boktips, teknik | Tagged , , , | Comments Off on The diamond age och framtidens skola

Värdegrunds- och demokratiarbete

Värdegrundsarbetet i skolan för demokrati och mänskliga rättigheter är centralt, och även svårt. Inom ramen för samhällskunskapsämnet finns det utifrån ämnesplanernas centrala innehåll möjlighet att beröra frågeställningar kring t.ex. diskriminering och rasism närmare. Nedan har jag samlat de resurser jag … Continue reading

Posted in Demokrati | Tagged , , , , , | Comments Off on Värdegrunds- och demokratiarbete

Mitt remissvar till digitaliseringskommissionen

Digitaliseringskommissionen har släppt en delrapport som nu är ute på remiss. Rapporten behandlar it i skolan särskilt utförligt. Bra jobbat med rapporten Digitaliseringskommissionen, en god sammanställning av uppfattat nuläge när det gäller digitaliseringen i Sverige och västvärlden. Jag tycker era … Continue reading

Posted in Samhällskunskap, teknik | Tagged , | Comments Off on Mitt remissvar till digitaliseringskommissionen

Min första ADHD elev och mina utmaningar

Jag har mött min första ADHD elev. Han är briljant, men jag är ingen briljant lärare än. Jag har privatundervisning för en grupp på fyra där eleven med ADHD är med. Vi har prövat oss fram när det gäller undervisning … Continue reading

Posted in Lärande, SFI | Tagged | Comments Off on Min första ADHD elev och mina utmaningar

Mitt första möte med en ADHD elev

Vad smart han är. Vad snabblärd han är. Jag prövar att höja tempot i undervisningen och ser om han behåller intresset längre. Han briljerar. Ingen annan i gruppen hänger med. Ber om ursäkt till gruppen för det höga tempot och … Continue reading

Posted in Lärande, Lärarstudent | Tagged , | Comments Off on Mitt första möte med en ADHD elev

Förarlösa bilar och hållbar utveckling

Klimatförändringarna utmanar vår vilja och villkoren för vårt resande. Förarlösa fordon behöver i sig inte innebära någon skillnad eller potentiell förändring för vårt resande eller hållbar utveckling. Däremot kommer uppkopplade förarlösa fordon med potentiellt kraftfulla verktyg för ett mer hållbart … Continue reading

Posted in teknik | Tagged , , , , | Comments Off on Förarlösa bilar och hållbar utveckling

Förarlösa fordon och frågeställningar

Birgit Hütten skriver i en artikelserie hos Netopia om effekten och betydelsen av användning av robotar i vårt samhälle.  Särskilt fångades jag av en del i hennes artikel som berör arbetsmarknad och transport.  Ansträngningarna att utveckla förarlösa fordon, självstyrande bilar … Continue reading

Posted in teknik | Tagged , , , , | Comments Off on Förarlösa fordon och frågeställningar

Reflektioner ifrån andra året på lärarutbildningen

Under förra hösten läste jag framförallt nationalekonomi.  Vid kursens start fick jag veta att, klarade vi inte kursens samtliga tre deltentamen vid första försöket så var vi tvungna att sluta, alternativt pausa våra studier på ämneslärarprogrammet tills samtliga delmoment var … Continue reading

Posted in Lärarstudent, Samhällskunskap | Tagged , | Comments Off on Reflektioner ifrån andra året på lärarutbildningen