Monthly Archives: August 2014

Norge, indragna medborgarskap & mänskliga rättigheter

Norge har tillsatt en utredning om det bör bli möjligt att dra in medborgarskap för den som kraftigt skadar statens intressen eller frivilligt tjänstgör i en främmande militärtjänst, heter det i uttalandet. Detta öppnar upp för en form av villkorade … Continue reading

Posted in Internationella relationer | Tagged , , , | Comments Off on Norge, indragna medborgarskap & mänskliga rättigheter

Att planka – en nästan scifi novell

I högra ögonvrån blinkar en röd logga till, det är en notifiering om att hon passerar gränsen in till Stockholm commute. Hon ser sig om i fordonet efter en plats och väljer en lite längre bak. Clare är på väg … Continue reading

Posted in Novell, teknik | Tagged , | Comments Off on Att planka – en nästan scifi novell

Tre snabba tips till nya lärarstudenter

“Hjälp vad gör jag nu?”. Ja, den frågan får jag ibland av uppjagade studenter som mött en uppgift de känner sig osäkra på hur de ska ta sig an. Jag har sällan alla svar eftersom jag också bara är student … Continue reading

Posted in Ämnesdidaktik, Lärarstudent, Studieteknik | Comments Off on Tre snabba tips till nya lärarstudenter

En askungesaga och en sågning

Ja vad vill jag säga, att jag är lättlurad. Många är de som läst Igelkottens elegans och efteråt skrivit gredelina recensioner om bokens förträfflighet. Jag läser den, med så här i efterhand kanske något för höga förväntningar och den faller, … Continue reading

Posted in boktips, Svenska | Tagged , , | Comments Off on En askungesaga och en sågning

Att gå från ämne till undervisningsämne

Att kunna planera undervisning och att genomföra undervisning, didaktisk handlingskompetens är två olika kunskapsområden för lärare. Bronäs och Runebou diskuterar i sin bok “ämnesdidaktik – en undervisningskonst”  hur dessa två kompetenser, här med betoning på planeringsarbetet skapar det som blir … Continue reading

Posted in Ämnesdidaktik | Tagged , , , , , , | Comments Off on Att gå från ämne till undervisningsämne

Att söka eleven genom ämnesdidaktik

I boken ‘Ämnesdidaktik en undervisningskonst‘ formar Agneta Bronäs och Niclas Runebou en struktur de kallar, att söka undervisningshandlingar. Utifrån kunskap om elevernas tänkande, intressen och erfarenheter är tanken att erbjuda ett antal didaktiska ingångar eller uppslag genom strukturen. Jag läser … Continue reading

Posted in Ämnesdidaktik, Samhällskunskap | Tagged , | Comments Off on Att söka eleven genom ämnesdidaktik