Norge, indragna medborgarskap & mänskliga rättigheter

Norge har tillsatt en utredning om det bör bli möjligt att dra in medborgarskap för den som kraftigt skadar statens intressen eller frivilligt tjänstgör i en främmande militärtjänst, heter det i uttalandet. Detta öppnar upp för en form av villkorade medborgarskap baserat på i det här fallet, terroristklassade handlingar. Frågan är vad som är nästa […]

Read More »

Att planka – en nästan scifi novell

I högra ögonvrån blinkar en röd logga till, det är en notifiering om att hon passerar gränsen in till Stockholm commute. Hon ser sig om i fordonet efter en plats och väljer en lite längre bak. Clare är på väg hem och är lite trött efter ett långt besök hos moster där hon suttit barnvakt […]

Read More »

En askungesaga och en sågning

Ja vad vill jag säga, att jag är lättlurad. Många är de som läst Igelkottens elegans och efteråt skrivit gredelina recensioner om bokens förträfflighet. Jag läser den, med så här i efterhand kanske något för höga förväntningar och den faller, kapitel för kapitel ner i en avgrund. *SPOILERVARNING* Varför ska människor läsa sån här skit? […]

Read More »

Att gå från ämne till undervisningsämne

Att kunna planera undervisning och att genomföra undervisning, didaktisk handlingskompetens är två olika kunskapsområden för lärare. Bronäs och Runebou diskuterar i sin bok “ämnesdidaktik – en undervisningskonst”  hur dessa två kompetenser, här med betoning på planeringsarbetet skapar det som blir ett ämnes didaktiska form. Som lärarstudent fann jag diskussionen det för i sin bok om […]

Read More »

Att söka eleven genom ämnesdidaktik

I boken ‘Ämnesdidaktik en undervisningskonst‘ formar Agneta Bronäs och Niclas Runebou en struktur de kallar, att söka undervisningshandlingar. Utifrån kunskap om elevernas tänkande, intressen och erfarenheter är tanken att erbjuda ett antal didaktiska ingångar eller uppslag genom strukturen. Jag läser den här boken som en del i lärarutbildningen och upplever denna del i boken som […]

Read More »