Monthly Archives: March 2015

Skräckförfattare, språkkonst och rhizomatiskt lärande

Neil Gaiman skrev följande på Twitter i mitten på mars och jag smälte som snön i vårsolen. Nu när jag tittar närmare på tweeten och vill göra ett försöka att förstå vad Gaiman menade inser jag hur mycket kunskap som … Continue reading

Posted in Lärande, Lyrik | Tagged , , , , | Comments Off on Skräckförfattare, språkkonst och rhizomatiskt lärande

Poesi från skolan – Utvecklingssamtal av Daniel Blixt

Daniel Blixt skriver poesi med utgångspunkt i skolans värld. Dikterna är både navelskådande mot skolan som institution samtidigt som de blickar ut mot omvärlden. Att dikterna tar sin utgångspunkt i skolans värld var bakgrunden till min nyfikenhet på denna lyriksamling. … Continue reading

Posted in boktips, Lyrik, Svenska | Tagged , , , , , , | Comments Off on Poesi från skolan – Utvecklingssamtal av Daniel Blixt

Tema ‘media och våld’ i samhällskunskap

Sonnevi och Atwoods har båda skrivit dikter om hur konflikter skildras i media. Likheterna mellan dessa två dikter gav mig uppslag till ett lektionsupplägg som berör temat ‘media och våld’ i samhällskunskap. Nedan följer mina idéer. Har du kommentarer, eller … Continue reading

Posted in Samhällskunskap | Tagged , , | Comments Off on Tema ‘media och våld’ i samhällskunskap

Madame Bovary av Gustave Flaubert

1856 publicerades Madame Bovary för första gången, skriven av Gustave Flaubert. Berättelsen handlar om paret Bovary. Charles Bovary växer upp i en arbetarfamilj. Hans mamma har ambitioner å hans vägnar och ser till att han utbildar sig till läkare. Genom … Continue reading

Posted in Skönlitteratur | Tagged , , | Comments Off on Madame Bovary av Gustave Flaubert

Ämnesmötet

Mänskliga rättigheter och versmått talade vi om Helvetsgapet. Geografen något om tidigare studier i jordmånens livscykel. Troligen minns jag det fel. Att minnas är ett missvisande ord, vi kan inte minnas det vi inte förstod. Att minnas är mera en … Continue reading

Posted in Novell | Tagged , , , , | Comments Off on Ämnesmötet

Verkligt bra didaktiska frågor

Jag har en mental ask där jag lägger de verkligt bra didaktiska frågorna som jag mött. Än så länge har jag få frågor i min ask. Delar dem här och hoppas få tillfälle att fylla på: Hur vet du att … Continue reading

Posted in Ämnesdidaktik | Tagged , , , , , , | Comments Off on Verkligt bra didaktiska frågor