Monthly Archives: April 2015

Akademisk parlör med en nypa identitetskris

I veckan har vi fått göra en ovanligt didaktiskt uppgift som innefattat kamratbedömning. En av mina kurskamrater kommenterade min kommentar till hennes text. Hon sa att jag uttryckte mina tankar väldigt bra med hjälp av kurslitteraturen. Denna kommentar har fått … Continue reading

Posted in Lärarstudent, undervisningsspråk | Tagged , | Comments Off on Akademisk parlör med en nypa identitetskris

Framgång, meritokrati och nya tider

Den här isbergsbilden tycker jag illustrerar framgång på ett bra sätt. Den beskriver också förutsättningarna för en del av mina funderingar kring lärande och motivation. Hur lär man sig se hela ”isberget”? Hur lär man sig förstå vad som ligger … Continue reading

Posted in Lärande, Motivation | Tagged , , , , | Comments Off on Framgång, meritokrati och nya tider

Kahoot, omvärldsbevakning och tårar

Genom mitt arbete med läxhjälp kommer jag in kontakt med både undervisning och läxor från ett utifrånperspektiv. Jag kan aldrig veta vad som varit läxornas syfte och jag kan heller aldrig veta hur instruktionerna sett ut ifrån lärarens sida. Det … Continue reading

Posted in Ämnesdidaktik, Motivation, Samhällskunskap, teknik | Tagged , , , , , | Comments Off on Kahoot, omvärldsbevakning och tårar

Drottningen

Jag har i uppgift att skriva skönlitterärt gärna inom en genre, och här följer ett av mina försök. Det har oerhörd förbättringspotential så om du har tips på hur jag kan sätta lite mer skräck i denna ‘blomsterskräckis’ är det … Continue reading

Posted in Novell, Svenska | Tagged , | Comments Off on Drottningen