Att läsa “ful” litteratur i klassrummet

I min kurslitteratur om läsning i skolan har det förts fram åsikter om att realistisk litteratur fungerar bättre i ett undervisningssammanhang. Om så är fallet kommer jag givetvis inte gå emot detta, eleverna är långt mycket viktigare än en texts eventuella genre. Det finns dock ett par saker som får mig att ändå behålla en […]

Read More »

Första principen för kamratbedömning

Hur elevrespons på prestationer elever emellan ska hanteras i klassrummet finns det många åsikter om. I boken Skriva och samtal – lärande genom responsgrupper av Torlaug Løkensgard Hoel finns en välskriven genomgång av responsarbetets många aspekter. Vi har i en kurs om svenskämnets didaktik läst en hel del litteratur om gensvar och responsarbete och jag […]

Read More »

En kärleksförklaring

Hennes hår ser så mjukt och lent ut. Nu har hon färgat det igen, några blonda slingor i ett rågblont svall. Hon ser  alltid ut att vara i gyllene timmen och gör sig fantastiskt på bild. Hon sitter vid den lilla köksön och äter frukost. En tv skymtar i bakgrunden, morgonnyheterna är på. Hon äter […]

Read More »

Att vara i skrivande

Den här veckan har jag fått pröva på att ge gensvar och diskutera skrivande med några medstudenter på Universitetet. Det blev tydligt att min relation till det akademiska skrivandet, som vi sysslar med minst fyra gånger per termin, skiljer sig mycket från andra studenter. Jag tänker att fler berättelser om hur ett skrivande kan se […]

Read More »

Skrivande som social praktik

Uppfattningen om hur framgångsrik undervisning om skrivande ser ut har skiftat över tid. Några klarsynta forskare har delat in skrivpedagogikens tankar och idéer i ett antal olika paradigm, eller som forskarna själva betecknar de, diskurser. Till varje paradigm och syn på skrivpedagogik går det att knyta en syn på språk, skrivande samt didaktik. Ett paradigm […]

Read More »

Fantasyläsning: Hallahem – staden under berget

Ett oväntat bra möte med en barnbok vill jag dela! Jag har läst Hallahem – staden under berget av Susanne Trydal och Daniel Åhlin. Jag gillade den här berättelsen massor och kan inte säga annat än att jag ser fram emot fortsättningen. Min läsning av den här boken har fått mig att fundera på två […]

Read More »

#exempelatthärma: insändare

Jag har skrivit en exempeltext till det nationella provet i svenska 1 del C: skriftlig framställning. Tanken är att exempeltexten ska kunna bedömas ligga på en C nivå. Delar texten här, om någon skulle vara hjälpt av den. Modelltext: Min passion för guerillaslöjd Marcus Birro skrev i mitten på oktober 2009, på sin blogg hos […]

Read More »

Att ha ett arbete

Hur det är att arbeta och vad som är ett arbetsliv ser olika ut för olika människor och yrken. Under 2015 har jag hört många olika och annorlunda berättelser om vad och hur folk har det på arbetet. Jag vill spara de här berättelserna, eftersom jag tror liknande berättelser kommer höras mycket annorlunda om några […]

Read More »