En recension och en konversation om boken ”Uttagningen” av Maths Claesson

Det där boktipset du gav mig i höstas Linda, att läsa “Uttagningen” av Maths Claesson hjälpte mig att få upp ögonen för en bok som jag aldrig skulle hittat annars, tack!

Boken förförde mig med sina målande beskrivningar av ett Stockholm i framtiden, med nya förutsättningar till följd av miljöförändringar. Idag när jag går runt i Stockholm så kan jag inte låta bli att “se” byggnader och kvarter framför mig så som de beskrivs i boken, lite svindlande.

Vad var det som gjorde att du ville tipsa om boken Linda?

Orsaken till att jag valde att tipsa om Uttagningen av Maths Claesson är flera. Den främsta orsaken är att jag tycker att den tar upp miljöfrågan och hållbar utveckling på ett sätt som gör att flera ingångar och frågor lyfts. Som till exempel hur skulle Stockholm se ut om havsnivån höjdes och temperaturen desamma. Hur skulle Stockholm, öarnas stad, se ut? Vad skulle finnas kvar och vad skulle försvinna?

Vidare så tyckte att jag det var huvudpersonen Linux var väldigt spännande att följa. Han gillar inte skolan men gillar rymden och är väldigt duktig på det. Men misslyckas ändå i skolan. Samt hans känslor kommer fram som väldigt viktiga i boken, genusperspektivet blir viktigt med.
Finns fler saker som gör att jag gillade boken och tycker att den passar bra att läsa både på en geografi/SO-lektion men även på en svenska lektion.

Vad var det som fick dig att lägga boken på minnet Josefin?

Åh, vad härligt att få ta del av dina tankar om boken, så mycket mer precisa och rättvisande än mina. Det som fick mig att lägga boken på minnet var att den berörde mig på ett oväntat sätt. Jag har haft boken i tankarna till och från i ett par månader och det var inte förens nyligen som jag kom på varför. I boken går huvudpersonen Linux igenom en tuff tid i sitt liv. Han har en ett mål och en dröm som han vill nå, och samtidigt är hans väg snårig och kantad av motgångar. Precis som mitt liv var under perioden som jag läste boken. Det överraskade mig att jag skulle uppleva den typen av igenkänning och utbyte i och av en ungdomsbok. Insikten fick mig att öppna upp mig inför en mängd nya erfarenheter, som jag är väldigt glad för!

Som ett inlägg i samhällsdebatten gillar jag också särskilt hur berättelsen porträtterar en ungdom som är beredd att arbeta hårt för att komma framåt, det känns som en välbehövlig bild och kanske till och med en möjlig förebild för andra unga?

Du hade också idéer om att använda boken i undervisning Linda, berätta vad du tänkte?

Om jag skulle använda boken i min undervisning skulle jag använda boken i tre steg:

  1. Gemensam läsning/högläsning/egen läsning som mynnar ut i en diskussion kring frågor som uppstår.
  2. Låta eleverna i ett projekt fundera på hur deras stad hade förändrats om världen hade förändrats så som i Uttagningen. Hade jag bott i Stockholm hade jag försökt göra en fältstudie och besöka några av platserna som nämns i boken. Funderar även på om man inte hade kunnat använda sig av Google Earth och markerat ut hur stadskärnan hade ändrat sig.
  3. Avrunda projekt genom elevernas presenterar sina resultat och få igång en diskussion kring hållbar utveckling.

Tycker att boken öppnar upp för så många givande diskussioner och något som jag hoppas kunna lyfta i min framtida undervisning, hur tänker du kring det Josefin?

Att det skulle kunna vara en bok för undervisning är ytterligare en anledning till att jag fastnade för boken. Nu har jag kollat igenom kursplanen för samhällskunskap på grundskolan, framförallt högstadiet och har svårt att själv se hur man skulle motivera boken utifrån det centrala innehållet. Däremot är det mera uttalat i kursplanen för geografi tycker jag mig kunna se. Min gissning är att boken skulle kunna fungera mellan årskurs 5 och 8.

Hur ser du på kopplingen till kursplanerna Linda, har du hittat argument?

Jag tycker att boken kan passa bra under individer och gemenskaper (7-9) i samhällskunskapens kursplan. Finns många saker i boken som jag tycker faller här under som tex väldfärdsdiskussion/ekonomiskt ansvar, arbetslöshet och ungdomars identitet. Hur olika grupper framställs i media/litteratur skulle också kunna vara en ingång.

Har du fler idéer eller uppslag till undervisning runt den här boken, dela gärna med dig i en kommentar nedan!

God läsning!

Linda & Josefin