Projekt rädda jorden – ett flaskpostäventyr och en recension

”Välkomna klass 3, mitt namn är Futurum, magister Futurum om det är någon som undrar. Mannen eller vad det var, som stod framme vid tavlan när barnen kom för att hitta sina platser, såg mycket annorlunda ut fast ändå normal… Hoppas att sommarlovet har varit bra, vad har ni hittat på för något, små knattar? – Knattar?”

Några av det inledande raderna ifrån Projekt rädda jorden – ett flaskpostäventyr av Maria Edgren. Med en inbjudande berättarstil tar Edgren med hjälp av magister Futurum med klass 3 och mig som läsare på en otrolig resa in i en möjlig framtid.

2014-03-23 16.36.22

Boken är indelad i sju kapitel och berör ett antal samtida ämnen, så som skolgång, världens hav och vatten, natur och återvinning, fattigdom, klass och jämlikhet. Allt berättat med mycket mer spänning än vad denna text speglar!

Möjligheter i skola och undervisning

Projekt rädda jorden – ett flaskpostäventyr knyter an till ett antal punkter inom Samhällskunskapens centrala innehåll för årskurs 1-3, särskilt starkt till miljöfrågor, tidslinjer och tidsbegrepp. Bokens eventuella relevans för skolan känns självklar.

Varje kapitel tar ungefär 7 minuter att läsa högt. Kanske skulle boken som helhet passa för ett hållbarhetstema utsträckt över runt två veckors tid. Boken innehåller bedårande och fantasifulla illustrationer, kanske skulle dessa kunna vara en av många uppslag och underlag för reflektioner för eleverna.

Tror bokens innehåll med fördel kombineras med en närmare titt på ett eller flera fall som rör bokens frågor i nutid. Tre uppslag på möjliga infallsvinklar:

Bangladesh och fartygen

http://martinschibbye.se/BGD_article_001.pdf

Påskön och träden

http://www.popularhistoria.se/artiklar/manniskan-och-miljons-forandring/

Att vara barn i Sierra Leone

http://www.ur.se/Produkter/178317-Barnen-i-Sierra-Leone-Alfred-den-smarta-pojken

Rädda världen i klassrummet?

Det jag själv känt under studier av hållbarhetsfrågor är att det är lätt att drabbas av en tung domedagskänsla. En känsla som flera av mina medstudenter uttryckt att de delar. För att det här området ska fungera konstruktivt i klassrummet tror jag att det är av vikt att avgränsa, till att reflektera runt enskilda frågor. Att ta sig an alla världsproblem på en gång blir lätt aningens tungt.

This entry was posted in boktips. Bookmark the permalink.