Tre snabba tips till nya lärarstudenter

“Hjälp vad gör jag nu?”. Ja, den frågan får jag ibland av uppjagade studenter som mött en uppgift de känner sig osäkra på hur de ska ta sig an. Jag har sällan alla svar eftersom jag också bara är student men jag ger så mycket tips jag kan.

Med det som bakgrund har jag skrivit ner några tips till färska lärarstudenter som följer nedan, det är, vad jag önskat att jag kunde sagt till alla, inklusive mig själv redan under första terminen.

Docent Eddy Nehls har också gjort samma sak, läs hans tips, bli varm av kunskapssynen och ta för all del till dig av hans råd, det är mycket goda. Eddys råd finns här.

1)      Ta digitala anteckningar eller digitalisera dina handskrivna anteckningar.

Från och med kurs två kommer du försöka och vilja komma ihåg vad det nu var Marx hade för huvudteser, eller vilka demokratimodeller som Held diskuterade. Ja eller något annat som känns mer bekant för ditt studieområde. Om du digitaliserar dina anteckningar kommer du att kunna söka bland dom, det kommer vara guld värt för dig ett par terminer in i utbildningen. Evernote och Onenote är två vanliga tjänster för detta som är väldigt bra.

2)      ”Gör ett undervisningsupplägg för…”

Den uppmaningen kommer du stå inför inom kort, många är vi som känt oss helt vilse inför den här uppmaningen eller frågeställningen. Vill du hjälpa dig själv, börja redan nu, dag ett att följa lärares om delar sina tankar och idéer om undervisningsupplägg i alla tänkbara sociala medier. Vill du ha tips på bloggar, Facebook grupper eller användare på Twitter som är aktiva inom ditt ämne, var frågvis. Jag hjälper gärna till om jag kan, finns på Twitter som @gravardotter. Att hitta lärare som för en diskussion om undervisningsupplägg är inget som kommer ingå som en uppgift i några av dina kurser, så detta är alltså något som hamnar utanför din vanliga skola, gör det ändå!

3)      Lär dig det du läser.

Det här tipset är lite svårpaketerat och jag är lite osäker på hur jag ska få fram det. Men lär dig det du läser. Det här tipset hänger också ihop med punkt nummer två, och punkt ett för den delen. Under dina kurser, på din praktik och när du börjar ditt första jobb i yrket som lärare kommer du vara så glad över, och så hjälpt av att du känner dig bekväm i dina egna ämneskunskaper. Att försöka fokusera på att göra den pedagogiska och didaktiska utformningen av ditt ämne så att det passar dina elever är en nog så tuff uppgift, att då samtidigt försöka läsa in, läsa om, lära sig allt stoff är en onödigt tuff uppgift. Var snäll med dig själv helt enkelt!

This entry was posted in Ämnesdidaktik, Lärarstudent, Studieteknik. Bookmark the permalink.