Tema vatten med fokus på Kalifornien

Jag har inom min sfi-undervisning haft tema vatten med fokus på Kalifornien över ett antal lektioner. Jag kommer här dela de stora dragen i upplägget. Jag tänker mycket genre-pedagogik inom min sfi-undervisning. Det är viktig att studenterna får lära sig nya saker och inte bara ett nytt språk. Genom den här övningen kommer studenterna i kontakt med en ny domän för språkbruk. Vilket grammatiskt fokus jag har under dessa lektioner varierar efter person och behov. Även vilken form av språklig kommunikation vi använder för att dela, bearbetar och utvecklar vår kunskap i ämnet och språket varierar efter intresse och behov.

LEKTION ETT

Första lektionen lyssnar vi på detta inslag:

Kaliforniens extrema torka kan drabba fler länder

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=6240963

Efter det bearbetar vi klippet tillsammans så att alla har förstått innehållet. Sedan går vi vidare till att ta reda på vad vi tillsammans vet om vatten.

  1. Vad används vatten till? (listar ett ungefärligt svar nedan)
    1. Ekosystem
    2. Personlig hygien
    3. Dryck
    4. Matlagning
    5. Hushållssysslor som tvätt och städning
    6. Odling
    7. Industri
    8. Avloppssystem
    9. Energi
    10. Fritids och naturupplevelser
  2. Hur och när blir vatten ett problem?
    1. För mycket vatten som ger regn och översvämningar.
      1. Konsekvenser av detta?
    2. För lite vatten som ger torka.
      1. Konsekvenser av detta?
  3. Vilka orsaker finns till problemen?
  4. Hur ska vatten som resurs fördelas mellan de olika behoven som finns?
    1. Individ
    2. Företag
    3. Jordbruk
    4. Ekosystem

LEKTION 2

Andra lektionen lyssnar vi på detta inslag:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=6042280

Samt går igenom den genomsnittliga vattenförbrukningen per person i Sverige.

…fortsättning kommer…

 

This entry was posted in Samhällskunskap, SFI and tagged , , , . Bookmark the permalink.